1 | Czemże tedy zacniejszy Judejczyk? albo co za pożytek obrzezki? | [ref] |
2 | Wielki z każdej miary. Albowiem to najpierwsza, iż im zwierzone były wyroki Boże. | [ref] |
3 | Bo cóż na tem, jeźli niektórzy nie uwierzyli? Azaż niedowiarstwo ich niszczy wiarę Bożą? | [ref] |
4 | Nie daj tego Boże! I owszem niech Bóg będzie prawdziwy, a wszelki człowiek kłamcą, jako napisano: A abyś był usprawiedliwiony w mowach twoich, a żebyś zwyciężył, gdybyś sądził. | [ref] |
5 | Jeśli tedy niesprawiedliwość nasza Bożą sprawiedliwość zaleca, cóż powiemy? Czy niesprawiedliwy jest Bóg, który gniew przywodzi? Po ludzku mówię. | [ref] |
6 | Nie daj tego Boże! albowiem jak Bóg osądzi świat? | [ref] |
7 | Bo jeśli prawda Boża przez moje kłamstwo obfitowała ku chwale jego, czemuż jeszcze i ja bywam sądzony jako grzesznik? | [ref] |
8 | A nie raczej tak mówimy: jako nas szkalują i jako niektórzy udawają, żebyśmy mówili: Będziemy czynić złe rzeczy, aby przyszły dobre? Których potępienie jest sprawiedliwe. | [ref] |
9 | Cóż więc? Przewyższamy? Żadnym sposobem; gdyśmy przedtem dowiedli, że Judejczycy i Hellenowie, wszyscy są pod uchybieniem [grzechem], | [ref] |
10 | Jak napisano: Nie ma sprawiedliwego ani jednego; | [ref] |
11 | Nie ma rozumnego i nie ma, szukającego Boga. | [ref] |
12 | Wszyscy uchybili, równocześnie stali się bezużyteczni, nie ma czyniącego dobrze, nie ma ani [aż do] jednego. | [ref] |
13 | Grobem otworzonym jest gardło ich, językami swemi zdradzali, jad żmiji pod wargami ich. | [ref] |
14 | Których usta napełnione są przeklinania i gorzkości; | [ref] |
15 | Nogi ich prędkie są ku wylewaniu krwi; | [ref] |
16 | Skruszenie z biedą w drogach ich, |
17 | A drogi pokoju nie poznali; | [ref] |
18 | Nie masz bojaźni Bożej przed oczami ich. | [ref] |
19 | A wiemy, iż cokolwiek zakon mówi, tym którzy są pod zakonem, mówi, aby wszelkie usta były przyhamowane i aby cały świat podlegał karaniu Bożemu. | [ref] |
20 | Przez uczynki prawa nie będzie usprawiedliwione żadne ciało przed Nim, gdyż przez prawo jest poznanie grzechu. | [ref] |
21 | Lecz teraz bez prawa sprawiedliwość Boża objawiona jest, mająca świadectwo z prawa i z proroków; | [ref] |
22 | Sprawiedliwość, mówię, Boża przez wiarę Jeszu Pomazańca dla wszystkich wierzących; bo nie ma różnicy. | [ref] |
23 | Albowiem wszyscy zgrzeszyli i nie dostaje im chwały Bożej. | [ref] |
24 | Usprawiedliwieni bezpłatnie [darmo, w prezencie] Jego łaską przez odkupienie w Pomazańcu Jeszu. | [ref] |
25 | Którego Bóg wystawił ubłaganiem przez wiarę we krwi jego, ku okazaniu sprawiedliwości swojej przez odpuszczenie przedtem popełnionych grzechów w cierpliwości Bożej, | [ref] |
26 | Dla okazania sprawiedliwości swojej w teraźniejszym czasie, na to, aby on był sprawiedliwym i usprawiedliwiającym tego, który jest z wiary (w) Jeszu. | [ref] |
27 | Gdzie więc ta duma? Odrzucona jest. Przez które prawo? Uczynków? Nie, ale przez prawo wiary. | [ref] |
28 | Sądzimy bowiem, że człowiek osiąga usprawiedliwienie przez wiarę, niezależnie od pełnienia nakazów Prawa. | [ref] |
29 | Czy Bóg jest tylko Bogiem Judejczyków? Czy nie i narodów? Tak i narodów. | [ref] |
30 | Ponieważ jeden jest Bóg, który usprawiedliwi obrzezkę z wiary i nieobrzezkę przez wiarę. | [ref] |
31 | Czy prawo uznajemy za niepotrzebne z powodu wiary? Nie może tak być, raczej prawo stanowimy. | [ref] |