Subskrybuj

List do Rzymian rozdział 2

Wersja Biblii
Księga
Rozdział
1 Dlatego nie wybronisz się człowieku, który osądzasz (innych); w czym bowiem drugiego osądzasz, samego siebie osądzasz, ponieważ to samo czynisz, (gdy) osądzasz. [ref]
2Wiemy bowiem, że sąd Boży jest zgodnie z prawdą (przeznaczony) dla tak postępujących.[ref]
3Czy mniemasz, o człowiecze! który osądzasz tych, co takowe rzeczy czynią, a sam je czynisz, że ty ujdziesz sądu Bożego?[ref]
4- Czy obfitą łagodność Jego i wyrozumiałość, i wielkoduszność lekceważysz, nie wiedząc, że łagodność Boga do nawrócenia cię kieruje? [ref]
5- Z powodu swojej hardości i serca niezdolnego do zmiany w rozumowaniu, gromadzisz sobie gniew na dzień gniewu i objawienia sprawiedliwego sądu Boga,[ref]
6- który odda każdemu według uczynków jego.[ref]
7- Tym wytrwałym w dobrym uczynku chwałę i szacunek i niezniszczalność, szukającym życia eonowego.[ref]
8- Tym zaś od podjudzania i zaprzeczania prawdzie, także ulegającym niesprawiedliwości, gniew i rozdrażnienie, [ref]
9- utrapienie, i ucisk na całą duszę człowieka czyniącego zło. Najpierw na Judejczyka i Hellena.[ref]
10- Chwała zaś i szacunek, i pokój każdemu czyniącemu dobro, Judejczykowi najpierw i Hellenowi,[ref]
11- ponieważ nie ma stronniczości u Boga.[ref]
12- Bo ci nie mający prawa zgrzeszyli, więc nie mając prawa zginą, a ci co w prawie zgrzeszyli, przez prawo zostaną osądzeni.[ref]
13- Ponieważ nie słuchacze prawa są sprawiedliwi przed Bogiem, ale czyniący prawo będą sprawiedliwymi.[ref]
14- Kiedy bowiem narody nie mając prawa z natury prawo czynią, to nie mając prawa, sami sobie są prawem.[ref]
15 Pokazują uczynki - prawa zapisanego w sercach ich - składające świadectwo z ich sumieniem, a po czasie wzajemne rozliczenie, oskarżające lub też broniące,  [ref]
16 w dniu, gdy osądzi Bóg (to co) skryte (u) ludzi, według tej [mojej] dobrej nowiny, przez Pomazańca Jeszu. [ref]
17Oto się ty nazywasz Judejczykiem i polegasz na prawie, a chlubisz się Bogiem.[ref]
18I znasz wolę jego i rozeznajesz rzeczy różne od niej, wyćwiczony będąc przez prawo;[ref]
19przekonany, (że) ty sam przewodnikiem jesteś ślepych, światłem (dla tych, którzy są) w ciemności;[ref]
20wychowawcą bezrozumnych, nauczycielem niemowlątek, mając kształt znajomości i prawdy w prawie.[ref]
21Który uczysz drugiego, siebie samego nie pouczasz? Który opowiadasz, żeby nie kradziono, kradniesz?[ref]
22Który mówisz, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz? który się brzydzisz bałwany, święte rzeczy kradniesz?[ref]
23Który się chlubisz zakonem, przez przestępstwo zakonu Boga lżysz?[ref]
24Albowiem imię Boże dla was bluźnione bywa między pogany, jako napisano.[ref]
25Boć obrzezanie jest pożyteczne, jeźlibyś pełnił zakon; ale jeźlibyś był przestępcą zakonu, twoje obrzezanie stało się nieobrzezką.[ref]
26Jeźliby tedy nieobrzezka przestrzegała praw zakonnych, azaż jego nieobrzezka nie będzie przyczyną za obrzezkę?[ref]
27I osądzi nieobrzezka z przyrodzenia zakon pełniąca ciebie, który przez literę i obrzezkę jesteś przestępcą zakonu.[ref]
28Albowiem nie ten jest Judejczykiem, który wygląda na Judejczyka i obrzezaniem nie jest to widoczne na ciele.[ref]
29Ale Judejczykiem jest się w niewidzialnym wnętrzu, i obrzezanym jest się w sercu, które nie jest w zapisie prawnym, ale jest w tchnieniu, którego chwała nie jest z ludzi, ale z Boga.[ref]