1 | Nie chciałbym, bracia, byście nie wiedzieli o tym, co pochodzi z tchnienia. | [ref] |
2 | Wiecie, że gdy byliście częścią narodów, do niemych obrazów prowadzeni byliście niczym jeńcy. | [ref] |
3 | Dlatego wyjawiam wam, że nikt będąc pod wpływem Tchnienia Bożego, nie może mówić: "Przekleństwem Jeszu". Nikt też nie może powiedzieć "Panem Jeszu" chyba, że jest pod wpływem Tchnienia świętego. | [ref] |
4 | Różne są dary łaski, ale to samo Tchnienie. | [ref] |
5 | I różne są posługi, ale tenże Pan. | [ref] |
6 | I różne są sprawy, ale tenże Bóg, który sprawuje wszystko we wszystkich. | [ref] |
7 | A każdemu bywa dane objawienie Ducha ku pożytkowi. | [ref] |
8 | Albowiem jednemu przez Ducha bywa dana mowa mądrości, a drugiemu mowa umiejętności przez tegoż Ducha; | [ref] |
9 | innemu dana jest wiara w tym samym Tchnieniu, innemu zaś dary uzdrowień w jednym Tchnieniu, | [ref] |
10 | A drugiemu rozmaite języki, a drugiemu wykładanie języków. | [ref] |
11 | Wszystko zaś sprawia jedno i to samo Tchnienie, udzielając każdemu tak, jak postanowi. | [ref] |
12 | Albowiem jako ciało jedno jest, a członków ma wiele, ale wszystkie członki ciała jednego, choć ich wiele jest, są jednym ciałem: tak i Chrystus. | [ref] |
13 | Przecież wszyscy, w jedności Tchnienia, zostaliśmy zanurzeni w jedno ciało, niezależnie od tego, czy jesteśmy Judejczykami, czy Helenami, niewolnikami czy wolnymi, i wszyscy zostaliśmy napojeni tym samym Tchnieniem. | [ref] |
14 | Albowiem ciało nie jest jednym członkiem, ale wieloma. | [ref] |
15 | Jeźliby rzekła noga: Ponieważem nie jest ręką, nie jestem z ciała; izali dlatego nie jest z ciała? | [ref] |
16 | A jeźliby rzekło ucho: Ponieważem nie jest okiem, nie jestem z ciała; izali dlatego nie jest z ciała? | [ref] |
17 | Jeźliż wszystko ciało jest okiem, gdzież słuch? a jeźliż wszystko słuchem, gdzież powonienie? | [ref] |
18 | Ale teraz Bóg ułożył członki, każdy z nich z osobna w ciele, jako chciał. | [ref] |
19 | A jeźliby wszystkie były jednym członkiem, gdzieżby było ciało? |
20 | Ale teraz, acz jest wiele członków, lecz jedno jest ciało. |
21 | Nie może tedy rzec oko ręce: Nie potrzebuję ciebie, albo zaś głowa nogom: Nie potrzebuję was. | [ref] |
22 | I owszem daleko więcej członki, które się zdadzą być najmdlejsze w ciele, potrzebne są. | [ref] |
23 | A które mamy za najniepoczciwsze w ciele, tym większą poczciwość wyrządzamy, a niepoczciwe członki nasze obfitszą poczciwość mają. | [ref] |
24 | Bo poczciwe członki nasze tego nie potrzebują; lecz Bóg tak umiarkował ciało, dawszy członkowi, któremu czci nie dostaje, obfitszą poczciwość. | [ref] |
25 | Aby nie było rozerwania w ciele, ale iżby jedne członki o drugich jednakież staranie miały. | [ref] |
26 | A przetoż jeźliże jeden członek cierpi, cierpią z nim wszystkie członki; a jeźli bywa uczczony jeden członek, radują się z nim wszystkie członki. | [ref] |
27 | Wy jesteście Ciałem Pomazańca, a pojedynczo Jego członkami. | [ref] |
28 | A niektórych Bóg postanowił we zborze, najprzód Apostołów, potem proroków, po trzecie nauczycieli, potem cudotwórców, potem dary uzdrawiania, pomocników, rządców, rozmaitość języków. | [ref] |
29 | Izali wszyscy są Apostołami? Izali wszyscy prorokami? Izali wszyscy nauczycielami? Izali wszyscy cudotwórcami? | [ref] |
30 | Izali wszyscy mają dary uzdrawiania? Izali wszyscy językami mówią? Izali wszyscy tłumaczą? |
31 | Starajcie się usilnie o lepsze dary; a ja wam jeszcze zacniejszą drogę ukażę. | [ref] |