1 | Dlatego nie wybronisz się człowieku, który osądzasz (innych); w czym bowiem drugiego osądzasz, samego siebie osądzasz, ponieważ to samo czynisz, (gdy) osądzasz. | [ref] |
2 | Wiemy bowiem, że sąd Boży jest zgodnie z prawdą (przeznaczony) dla tak postępujących. | [ref] |
3 | Czy mniemasz, o człowiecze! który osądzasz tych, co takowe rzeczy czynią, a sam je czynisz, że ty ujdziesz sądu Bożego? | [ref] |
4 | - Czy obfitą łagodność Jego i wyrozumiałość, i wielkoduszność lekceważysz, nie wiedząc, że łagodność Boga do nawrócenia cię kieruje? | [ref] |
5 | - Z powodu swojej hardości i serca niezdolnego do zmiany w rozumowaniu, gromadzisz sobie gniew na dzień gniewu i objawienia sprawiedliwego sądu Boga, | [ref] |
6 | - który odda każdemu według uczynków jego. | [ref] |
7 | - Tym wytrwałym w dobrym uczynku chwałę i szacunek i niezniszczalność, szukającym życia eonowego. | [ref] |
8 | - Tym zaś od podjudzania i zaprzeczania prawdzie, także ulegającym niesprawiedliwości, gniew i rozdrażnienie, | [ref] |
9 | - utrapienie, i ucisk na całą duszę człowieka czyniącego zło. Najpierw na Judejczyka i Hellena. | [ref] |
10 | - Chwała zaś i szacunek, i pokój każdemu czyniącemu dobro, Judejczykowi najpierw i Hellenowi, | [ref] |
11 | - ponieważ nie ma stronniczości u Boga. | [ref] |
12 | - Bo ci nie mający prawa zgrzeszyli, więc nie mając prawa zginą, a ci co w prawie zgrzeszyli, przez prawo zostaną osądzeni. | [ref] |
13 | - Ponieważ nie słuchacze prawa są sprawiedliwi przed Bogiem, ale czyniący prawo będą sprawiedliwymi. | [ref] |
14 | - Kiedy bowiem narody nie mając prawa z natury prawo czynią, to nie mając prawa, sami sobie są prawem. | [ref] |
15 | Pokazują uczynki - prawa zapisanego w sercach ich - składające świadectwo z ich sumieniem, a po czasie wzajemne rozliczenie, oskarżające lub też broniące, | [ref] |
16 | w dniu, gdy osądzi Bóg (to co) skryte (u) ludzi, według tej [mojej] dobrej nowiny, przez Pomazańca Jeszu. | [ref] |
17 | Oto się ty nazywasz Judejczykiem i polegasz na prawie, a chlubisz się Bogiem. | [ref] |
18 | I znasz wolę jego i rozeznajesz rzeczy różne od niej, wyćwiczony będąc przez prawo; | [ref] |
19 | przekonany, (że) ty sam przewodnikiem jesteś ślepych, światłem (dla tych, którzy są) w ciemności; | [ref] |
20 | wychowawcą bezrozumnych, nauczycielem niemowlątek, mając kształt znajomości i prawdy w prawie. | [ref] |
21 | Który uczysz drugiego, siebie samego nie pouczasz? Który opowiadasz, żeby nie kradziono, kradniesz? | [ref] |
22 | Który mówisz, żeby nie cudzołożono, cudzołożysz? który się brzydzisz bałwany, święte rzeczy kradniesz? | [ref] |
23 | Który się chlubisz zakonem, przez przestępstwo zakonu Boga lżysz? | [ref] |
24 | Albowiem imię Boże dla was bluźnione bywa między pogany, jako napisano. | [ref] |
25 | Boć obrzezanie jest pożyteczne, jeźlibyś pełnił zakon; ale jeźlibyś był przestępcą zakonu, twoje obrzezanie stało się nieobrzezką. | [ref] |
26 | Jeźliby tedy nieobrzezka przestrzegała praw zakonnych, azaż jego nieobrzezka nie będzie przyczyną za obrzezkę? | [ref] |
27 | I osądzi nieobrzezka z przyrodzenia zakon pełniąca ciebie, który przez literę i obrzezkę jesteś przestępcą zakonu. | [ref] |
28 | Albowiem nie ten jest Judejczykiem, który wygląda na Judejczyka i obrzezaniem nie jest to widoczne na ciele. | [ref] |
29 | Ale Judejczykiem jest się w niewidzialnym wnętrzu, i obrzezanym jest się w sercu, które nie jest w zapisie prawnym, ale jest w tchnieniu, którego chwała nie jest z ludzi, ale z Boga. | [ref] |