1 | Prawdę mówię w Pomazańcu, a nie kłamię, w czym mi poświadcza sumienie moje przez Tchnienie Święte, | [ref] |
2 | że mam wielki smutek i nieustający ból w sercu moim. | [ref] |
3 | Ponieważ sam wolałbym, zostać przeklętym z dala od Pomazańca za braci moich, krewnych moich według ciała. | [ref] |
4 | Którymi są Iszraelczycy, których usynowienie i chwała, i przymierza, i prawodawstwo, i służba Boża, i obietnice; | [ref] |
5 | których ojcowie i z których Pomazaniec według ciała. Będący ponad wszystkimi. Bóg błogosławiony na eony. Amen. | [ref] |
6 | Nie może być tak, żeby miało upaść słowo Boga; albowiem nie wszyscy, którzy są z Iszraela, są Iszraelem; | [ref] |
7 | nie wszyscy, przez to, że są nasieniem Abrahama, są jego dziećmi, lecz w Isaaku zawołani [nazwani] będą Twoim nasieniem. | [ref] |
8 | to znaczy: nie dzieci (z) ciała są dziećmi Bożymi, lecz dzieci obietnicy są zaliczeni do nasienia. | [ref] |
9 | To bowiem (jest) słowo obietnicy: O tym właśnie czasie przyjdę, a Sara będzie miała syna; | [ref] |
10 | A nie tylko to, ale i Rebeka, gdy z jednego zbliżenia miała (bliźnięta) z ojca naszego Izaaka. | [ref] |
11 | (Choć) się jeszcze nie urodziły i nie zrobiły nic dobrego lub złego, aby się ostało postanowienie Boże według wybrania, nie z uczynków, ale z tego, który powołuje, | [ref] |
12 | Powiedziano jej, że: Większy będzie służył mniejszemu; | [ref] |
13 | Jak napisano: Jakowa umiłował, ale Ezawa znienawidziłem. | [ref] |
14 | Co więc powiemy? Czy niesprawiedliwość (jest) u Boga? Nie możliwe! | [ref] |
15 | Albowiem Mojżeszowi powiedziano: Zlituję się, nad kim się zlituję; a użalę się, nad kim się użalę. | [ref] |
16 | Zatem więc nie (zależy) od chcącego ani biegnącego [starającego się], ale od litującego się Boga. | [ref] |
17 | Mówi bowiem Pismo Faraonowi, że: Do tego cię wzbudziłem, żeby okazać na tobie moc moją i żeby rozgłoszono imię moje po [w] całej ziemi. | [ref] |
18 | Zatem więc (nad) kim chce, lituje się, a kogo chce, zatwardza. | [ref] |
19 | Powiesz mi: Dlaczego więc jeszcze oskarża? Bo decyzji Jego kto się sprzeciwi? | [ref] |
20 | O człowieku! Naprawdę! Kim ty jesteś, by sprzeciwiać się Bogu? Czy powie uformowane temu co (je) uformował: Dlaczego mnie uczyniłeś takim? | [ref] |
21 | Czy nie ma władzy garncarz (nad) gliną, (żeby) z tej samej masy uczynić jedno naczynie do (czegoś) cenionego, a drugie do wstydliwego? | [ref] |
22 | Jeśli Bóg chcąc okazać gniew i pokazać moc swoją, znosił w wielkiej cierpliwości naczynia gniewu przygotowane na zagładę, | [ref] |
23 | i żeby ujawnił bogactwo chwały swojej na naczyniach miłosierdzia, które przygotował do chwały; | [ref] |
24 | których i powołał, nas, nie tylko z Judejczyków, ale i z narodów. | [ref] |
25 | Jak też w (księdze) Ozeasza mówi: Nazwę lud nie mój - ludem moim, a nie umiłowaną - umiłowaną. | [ref] |
26 | I stanie się, że tam, gdzie im mówiono: Nie jesteście wy ludem moim, tam nazwani będą synami Boga żywego. | [ref] |
27 | Izajasz zaś woła o Iszraelu: Choćby liczba synów Iszraelskich była jak piasek morski, resztka będzie zbawiona. | [ref] |
28 | Słowo [nauka] bowiem kończąc i skracając uczyni Pan na ziemi. | [ref] |
29 | I jak wcześniej powiedział Izajasz: Gdyby Pan zastępów nie zostawił nasienia, stali byśmy się jak Sodoma i do Gomory bylibyśmy podobni. | [ref] |
30 | Co więc powiemy? To, że poganie nie goniąc (za) usprawiedliwieniem, zdobyli usprawiedliwienie, a usprawiedliwienie to jest z wiary. | [ref] |
31 | A Iszrael goniąc (za) prawem usprawiedliwienia, nie doszedł do (tego) prawa. | [ref] |
32 | Dlaczego? Ponieważ nie z wiary, ale jakby z uczynków (prawa jej szukali); przewrócili się o kamień potknięcia, | [ref] |
33 | Jak jest napisane: Oto kładę w Syjonie kamień potknięcia i skałę upadku, a wierzący w niego, nie będzie zawstydzony. | [ref] |