Subskrybuj

List do Galatów rozdział 3

Wersja Biblii
Księga
Rozdział
1O głupi Galatowie! Któż was omamił, abyście prawdzie nie byli posłuszni, którym przed oczyma Jeszu Chrystus przedtem był wymalowany, i między wami ukrzyżowany?[ref]
2Tego tylko rad bym się nauczył od was: Z uczynkówli zakonu wzięliście Ducha, czyli z słuchania wiary?[ref]
3Takeście głupi? począwszy duchem, teraz ciałem dokonywacie?[ref]
4Takeście wiele cierpieli darmo, jeźli tylko i darmo?[ref]
5Ten tedy, który wam dodaje ducha i czyni cuda między wami, z uczynkówże zakonu to czyni, czyli z słuchania wiary?[ref]
6Tak jako "Abraham uwierzył Bogu i przyczytano mu to ku sprawiedliwości".[ref]
7Widzicie tedy, że ci, którzy są z wiary, ci są synami Abrahamowymi.[ref]
8A upatrzywszy to Pismo, iż z wiary Bóg usprawiedliwia pogan, przedtem opowiedziało Abrahamowi, iż w tobie będą błogosławione wszystkie narody.[ref]
9A tak ci, którzy są z wiary, dostępują błogosławieóstwa z wiernym Abrahamem.[ref]
10Albowiem ile ich jest z uczynków zakonu, pod przeklęstwem są; bo napisane: Przeklęty każdy, który by nie został we wszystkiem, co napisane w księgach zakonu, aby to czynił.[ref]
11A iż przez zakon nikt nie bywa usprawiedliwiony przed Bogiem, jawna jest stąd, bo "sprawiedliwy z wiary żyć będzie".[ref]
12Ale zakon nie jestci z wiary; lecz "człowiek, który by je czynił, żyć będzie przez nie".[ref]
13 Pomazaniec nas wykupił z przekleństwa prawa, stając się za nas przekleństwem, jak napisano: "Przeklęty każdy wiszący na drzewie".[ref]
14 Dlatego do narodów błogosławieństwo Abrahama dociera w Pomazańcu Jeszu, aby obietnicę Tchnienia dostali dzięki okazanej wierze.[ref]
15 Bracia! Przecież nawet wśród ludzi, zatwierdzonej umowy nie można lekceważyć lub jej zmieniać. [ref]
16 A przecież Abrahamowi dano obietnicę "i potomkowi twojemu", nie mówi "i potomkom", jak o wielu, ale jak o jednym, "i potomkowi Twojemu", którym jest Pomazaniec.[ref]
17 Dlatego twierdzę, że umowy wcześniej zawartej przez Boga, prawo, które powstało czterysta trzydzieści lat później, nie znosi i nie anuluje obietnicy dotyczącej Pomazańca.[ref]
18 Gdyby więc z prawa wynikało dziedzictwo, to nie z obietnicy, a przecież Abrahamowi Bóg złożył obietnicę dziedziczenia.[ref]
19 Czym więc jest prawo? Z powodu wykroczenia, zostało dodane aż do przyjścia Potomka, któremu udzielono obietnicy, a wydane przez Posłów w ręce mediatora. [ref]
20 Lecz mediator nie jest jeden, a Bóg jest jeden.[ref]
21 Więc prawo przeciwko obietnicom Bożym? Nie może być! Jeśli bowiem zostałoby dane prawo, które by mogło ożywiać, istotnie dzięki prawu byłoby usprawiedliwienie.[ref]
22 Ale razem zamknęło Pismo wszystkich pod grzech, aby obietnica z wiary w Jeszu Pomazańca była dana wierzącym.[ref]
23 Przed nadejściem wiary, byliśmy pod prawem strzeżeni w zamknięciu, aż do nadejścia wiary objawionej.[ref]
24 Tak więc prawo prowadziło nas do Pomazańca, abyśmy z wiary byli usprawiedliwieni.[ref]
25 Ale gdy przyszła wiara, już nie podlegamy pod przewodnika.[ref]
26 Albowiem wszyscy, synami Bożymi jesteście przez wiarę w Pomazańca Jeszu.[ref]
27 Faktycznie bowiem w Pomazańcu zanurzeni, w Pomazańca się ubrali.[ref]
28 Nie ma Judejczyka, ani Hellena; nie ma niewolnika ani wolnego; nie ma mężczyzny i niewiasty; albowiem wszyscy wy jednym jesteście w Pomazańcu Jeszu.[ref]
29 Jeśli wy (jesteście) pomazańcowi, to abrahamowym potomstwem jesteście, a według obietnicy dziedzicami.[ref]