1 | Gdy Jeszu zakończył wydawanie poleceń swoim dwunastu uczniom, odszedł stamtąd, aby nauczać i głosić w ich miastach. | [ref] |
2 | A Jan, gdy usłyszał w więzieniu o czynach Pomazańca, posłał swoich uczniów, | [ref] |
3 | z pytaniem: Czy Ty jesteś Tym, który miał przyjść, czy mamy czekać na innego? | [ref] |
4 | Jeszu, odpowiedział im: Idźcie, donieście Janowi, co słyszycie i widzicie. |
5 | Niewidomi odzyskują wzrok i unieruchomieni chodzą, trędowaci doznają oczyszczenia i głusi słyszą, umarli są wskrzeszani, a ubogim głoszona jest dobra nowina, | [ref] |
6 | i błogosławiony jest ten, który nie będzie przeze Mnie zgorszony. | [ref] |
7 | A gdy oni odchodzili, zaczął Jeszu mówić do tłumów o Janie: Co wyszliście zobaczyć na pustkowiu? Czy trzcinę chwiejącą się od wiatru? | [ref] |
8 | Co chcieliście zobaczyć? Czy człowieka ubranego w miękkie szaty? Oto ci, którzy noszą miękkie szaty, są w domach władców. | [ref] |
9 | Co więc chcieliście widzieć? Proroka? Tak! Mówię wam, nawet więcej niż proroka. | [ref] |
10 | Bo to on jest tym, o którym napisano: Posyłam przed tobą mojego posłańca, który przygotuje twoją drogę. | [ref] |
11 | Amen, zapewniam was: Nie ma wśród tych, którzy z kobiet się rodzą, większego od Jana Zanurzyciela, ale najmniejszy pod władzą niebios większy jest niż on. | [ref] |
12 | A od czasu Jana Zanurzyciela aż dotąd władza niebios doznaje zaboru i przywłaszczają ją gwałtownicy. | [ref] |
13 | Bo wszyscy prorocy oraz prawo prorokowali aż do Jana, | [ref] |
14 | i jeśli chcecie wiedzieć, on jest Elija, który miał przyjść | [ref] |
15 | Kto ma uszy, niech słucha! | [ref] |
16 | Do kogo porównam to pokolenie? Podobne jest do dzieci siedzących na rynkach, które mówią do innych: | [ref] |
17 | graliśmy wam na flecie, a nie tańczyliście, śpiewaliśmy żałobne pieśni, a nie uderzyliście się w piersi. | [ref] |
18 | Skąd to porównanie? Ponieważ przyszedł Jan, który nie je i nie pije, więc mówią: Ma demona. | [ref] |
19 | Przyszedł też Syn Człowieczy, je i pije, więc mówią: Oto człowiek żarłoczny i nadużywający wina, przyjaciel celników i tych, którzy uchybiają. Ale mądrość jest usprawiedliwiona niezależnie od sposobu postępowania. | [ref] |
20 | Wówczas zaczął czynić wyrzuty miastom, w których miało miejsce najwięcej przejawów Jego mocy, że się nie skorygowały: | [ref] |
21 | Biada ci, Chorazynie! Biada ci, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze i Sydonie ujawniły się te przejawy mocy, które się stały u was to, dawno w worze i popiele by się skorygowały. | [ref] |
22 | Dlatego zapewniam was: W dniu sądu lżej będzie Tyrowi i Sydonowi niż wam. | [ref] |
23 | A ty, Kafarnaum, czy nie spodziewasz się wyniesienia aż do nieba, ale raczej do Hadesu będziesz strącone! Bo gdyby w Sodomie widziane były moce, które ujawniły się u ciebie, Sodoma nadal by istniała. | [ref] |
24 | Dlatego zapewniam was: W dniu sądu lżej będzie mieszkańcom Sodomy niż twoim. | [ref] |
25 | Wówczas Jeszu, rzekł: Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i inteligentnymi, a objawiłeś je niemowlętom. | [ref] |
26 | Tak, Ojcze, gdyż tak się Tobie spodobało. | [ref] |
27 | Wszystko przekazał mi mój Ojciec. A nikt nie zna Syna, tylko Ojciec i nikt nie zna Ojca, tylko Syn oraz ten, komu Syn zechce objawić. | [ref] |
28 | Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy jesteście spracowani i obciążeni, a Ja was odświeżę. | [ref] |
29 | Nałóżcie na siebie moje jarzmo i uczcie się ode mnie łagodności i pokory, a wówczas odczujecie ulgę w duszach swoich. | [ref] |
30 | Ponieważ moje jarzmo jest delikatne, a moje obciążenie lekkie. | [ref] |