Subskrybuj

Ewangelia wg św. Jana rozdział 3

Wersja Biblii
Księga
Rozdział
1Był wśród faryzeuszów pewien człowiek, imieniem Nikodem, dostojnik judejski.[ref]
2Ten przyszedł do Niego nocą i powiedział Mu: «Rabbi, wiemy, że od Boga przyszedłeś jako nauczyciel. Nikt bowiem nie mógłby czynić takich znaków, jakie Ty czynisz, gdyby Bóg nie był z Nim».[ref]
3W odpowiedzi rzekł do niego Jeszu: «Amen,amen powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z góry, nie może zobaczyć królestwa Bożego».[ref]
4Nikodem powiedział do Niego: «Jak może się człowiek narodzić będąc starcem? Czyż może ponownie wejść do łona swej matki i narodzić się?»[ref]
5Jeszu odpowiedział: «Amen, amen, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z wody i z Tchnienia, nie może wejść do Królestwa Bożego.[ref]
6Zrodzone z ciała, jest ciałem, a zrodzone z Tchnienia, jest tchnieniem.[ref]
7Nie dziw się, że powiedziałem ci: Trzeba wam się narodzić z góry.[ref]
8Tchnienie gdzie chce dmie, a dźwięk jego słyszysz, lecz nie wiesz, skąd przychodzi i gdzie się oddala. Tak jest z każdym, narodzonym z Tchnienia ».[ref]
9Nikodem odpowiedział Mu: «Jak to jest możliwe?»[ref]
10Odpowiadając na to rzekł mu Jeszu: «Ty jesteś nauczycielem Iszraela, a tego nie wiesz?[ref]
11Amen,amen powiadam ci, że to mówimy, co wiemy, i o tym poświadczamy, cośmy widzieli, a świadectwa naszego nie przyjmujecie.[ref]
12Jeżeli wam mówię o tym, co jest ziemskie, a nie wierzycie, to uwierzycie, gdy wam powiem o sprawach niebios?»[ref]
13 A nikt nie wstąpił do nieba, oprócz Tego, który z nieba zstąpił - Syna Człowieczego, {który jest w niebie}.[ref]
14I jak Mojżesz podniósł (w górę) węża na pustyni, tak potrzeba podnieść Syna Człowieczego,[ref]
15aby każdy, kto wierzy w Niego, miał życie eonowe.[ref]
16 Tak bowiem umiłował Bóg świat, że Syna {swego} Jedynego dał, aby każdy, wierzący w Niego, nie zginął, ale miał życie eonowe.[ref]
17 Nie bowiem wysłał Bóg Syna na świat, aby skazał [sądził] świat, ale aby zbawić [uratować] świat przez Niego. [ref]
18 Wierzący w Niego, nie (jest) sądzony; zaś nie wierzący, już (jest) osądzony, bo nie wierzy w imię Jedynego Syna Boga.[ref]
19 To zaś jest sądem, że światło przychodzi na świat, a umiłowali ludzie bardziej ciemność niż światło, były bowiem złe ich czyny. [ref]
20 Każdy bowiem źle postępujący, nienawidzi światła i nie podchodzi do światła, aby nie ujawniono czynów jego. [ref]
21Czyniący prawdę, podchodzi do światła, aby ujawniono jego uczynki, że w Bogu są dokonane. [ref]
22Potem Jeszu i uczniowie Jego udali się do ziemi judzkiej. Tam z nimi przebywał i udzielał zanurzenia.[ref]
23Także i Jan był w Ainon, w pobliżu Salim, udzielając zanurzenia, ponieważ było tam dużo wody. I przychodzili ludzie i przyjmowali zanurzenie.[ref]
24Nie wtrącono bowiem jeszcze Jana do więzienia.[ref]
25A powstał spór między uczniami Jana a Judejczykiem w sprawie oczyszczenia.[ref]
26Przyszli więc do Jana i powiedzieli do niego: «Nauczycielu, oto Ten, który był z tobą po drugiej stronie Jordanu i o którym ty wydałeś świadectwo, teraz udziela zanurzenia i wszyscy idą do Niego».[ref]
27Na to Jan odrzekł: «Człowiek nie może otrzymać niczego, co by mu nie było dane z nieba.[ref]
28Wy sami jesteście mi świadkami, że powiedziałem: Ja nie jestem Pomazańcem, ale zostałem przed Nim posłany.[ref]
29Ten, kto ma oblubienicę, jest oblubieńcem; a przyjaciel oblubieńca, który stoi i słucha go, doznaje najwyższej radości na głos oblubieńca. Ta zaś moja radość doszła do szczytu.[ref]
30Potrzeba, by On wzrastał, a ja się umniejszał.[ref]
31Kto przychodzi z góry, panuje nad wszystkimi, a kto z ziemi pochodzi, należy do ziemi i po ziemsku przemawia. Kto z nieba pochodzi, Ten jest ponad wszystkim.[ref]
32Świadczy On o tym, co widział i słyszał, a świadectwa Jego nikt nie przyjmuje.[ref]
33Kto przyjął Jego świadectwo, wyraźnie potwierdził, że Bóg jest prawdomówny.[ref]
34Ten bowiem, kogo Bóg posłał, treści Boże rozgłasza: a bez miary udziela Tchnienia .[ref]
35Ojciec miłuje Syna i wszystko powierzył w Jego ręce.[ref]
36Wierzący w Syna, ma życie eonowe; kto zaś nie ulegnie Synowi, nie zobaczy życia, lecz gniew Boży pozostaje nad nim».[ref]